Film skapar känslor – och känslor säljer
Det är ingen nyhet att rörlig kommunikation har betydligt större möjlighet att ta sig igenom den tjocka väggen av kommunikationsbudskap som mottagaren dagligen möter. Det finns en rad vetenskapliga studier som visar att rörlig bild paketerad med handling, toppad med musik triggar den mänskliga hjärnan.
Hjärnan hanterar rörlig information betydligt snabbare än vanlig text. Rörligt skapar dessutom högre engagemang. Det är mer än tio gånger större chans att följarna i digitala kanaler delar rörligt material än ett vanligt textinlägg.
Den amerikanska forskaren Jeffrey Zacks har gjort en djupdykning i vad som händer med våra hjärnor när vi ser på film. Han beskriver det ganska detaljerat i sin bok ”Flicker -your brain on movies” som utkom 2014. Här menar Zacks att människor är inte skapade för att se på film, men att just det förklarar filmens sprängkraft.
Enligt Zacks beskrivning så kan stora delar av hjärnan inte göra skillnad mellan film och verkliga intryck utan vi skapar möjligheten att ”lura” nervsystemet. Filmen ”kapar” helt enkelt mekanismer som utvecklats för att reagera på händelser i den verkliga världen. Film aktiverar bland annat känsloprogrammet i hjärnan och det sker till stor del omedvetet.
Hjärnforskare har också studerat uppfattningen av rörelse. Känslan av rörelse ger en verklig känsla och här har filmskapare experimenterat på olika sätt sedan filmens begynnelse. Det finns flertaliga studier om hur hjärnan påverkas av kamerarörelser och bilder per sekund.
Enligt Zacks har handling en stor betydelse för att hjärnan ska välja ut det som uppfattas relevant i ögonblicket. Med tydlig handling kan även korta klipp lagras i hjärnan.
De rutinerade filmskaparna har förstås stor kunskap om hur samspelet mellan film och människans nervsystem fungerar. Alla som producerar film behöver inte djupdyka i människans nervsystem, men det kan vara bra att ta sig ett litet dopp i vad som triggar våra hjärnor. I synnerhet när det gäller betydelsen av innehåll som väcker känslor eftersom snygga rörliga bilder kan i princip vilken tonåring som helst producera med dagens teknik.
Lite längre format, tydlig handling och korta klipp kopplade till handling känns fortfarande som basala ingredienser i en filmproduktion.
Sedan krävs det lite mer för att nå hela vägen fram – det handlar om att skapa känslan som säljer.